Veniturile si cheltuielile
Veniturile şi cheltuielile făceau parte din viaţa cotidiană. Pentru orăşeni, salariul era sursa de bază a veniturilor. Salariile medii se prezentau astfel in 1938:
Ramura |
Salariul în lei |
Industria extractivă |
2.361 |
Industria alimentara |
2.118 |
Industria artelor grafice |
2.005 |
Transport şi depozitare |
2.000 |
Profesiuni comerciale |
1.974 |
Salariaţi necalificaţi |
1.457 |
Industria pielăriei şi blănăriei |
1.949 |
Industria varului, ceramicii şi sticlei |
1.906 |
Industria textilă |
1.904 |
Industria chimică |
1.861 |
Industria metalurgică şi mecanică |
1.799 |
Industria lemnului şi mobilei |
1.771 |
Industria construcţiilor |
1.752 |
Industria încălţămintei şi toaletei |
1.71? |
Profesiuni agricole |
1.680 |
Industria artă şi precizie |
1.600 |
Neexistând o evaluare corectă a necesităţilor, la câţiva ani după Unire s-a constatat că numărul funcţionarilor era prea mare. Prin jurnalul Consiliului de Miniştri din 1 aprilie 1927 se hotăra reducerea numărului de funcţionari cu 25%; reducerea urma să se facă treptat, pe măsura ce se iveau vacanţe, prin demisii, deces sau destituire; se preconiza renunţarea la funcţionarii diurnişti. Deşi, toate partidele cereau reducerea numărului funcţionarilor publici, în fapt, atunci când ajungeau la guvernare, căutau să-şi plaseze un număr cât mai mare de partizani politici, sau rude ale liderilor, în posturi cât mai bine retribuite. Atunci când s-a ajuns în impas, guvernul naţional – ţărănist a decis, în mai 1933, crearea aşa-numitului cadru disponibil, în care erau trecuţi funcţionarii fără slujbă, dar care primeau 50% din salariul de bază. Numărul funcţionarilor pe ministere în 1934/1935 era următorul:
Ministerul |
Nr. Funcţionarilor |
Instrucţiunii Publice, Cultelor şi Artelor |
80.181 |
Lucrărilor Publice şi Comunicaţiilor |
43.582 |
Apărării Naţionale |
34.989 |
de Interne |
30.812 |
de Finanţe |
22.765 |
de Justiţie |
13.689 |
Agriculturii şi Domeniilor |
12.076 |
Muncii, Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale |
7.765 |
Industriei şi Comerţului |
1.682 |
Afacerilor Străine |
437 |
Consiliul de Miniştri |
43 |
48.838 – personalul auxiliar şi inferior,
41.728 – cel de intendenţa şi serviciu.
Conform recensământului din 1930, în întreprinderile industriale şi comerciale lucrau 75.593 iconari de birou şi comerciali, iar în întreprinderile de transport un număr de 38.235 funcţionari. O statistica din 1932 indică existenţa a 92.263 funcţionari la regiile şi casele autonome. Adunate, aceste cifre dau 490.202 funcţionari, fără cei ai judeţelor şi comunelor. Funcţionarii erau percepuţi ca o categorie care apasă cel mai puternic asupra bugetului, de aceea, în momentele de criza s-a procedat la reducerea salariilor prin sistemul curbelor de sacrificiu (din 1931, 1932 şi 1933).
Nivelul salariilor diverşilor funcţionari publici, conform Legii de armonizare a salariilor din iunie 1927, era următorul:
Funcţia |
Clasa de salarizare |
Salariul in lei |
Prefect |
20 |
19.500 |
Primar |
21 |
21.750 |
Medic de circumscripţie |
12 |
8.990 |
Medic de spital |
11 |
8.060 |
Sora de ocrotire |
5 |
4.100 |
Moaşa |
2 |
2.700 |
Infirmier |
1 |
1.680 |
Inginer chimist |
10 |
7.260 |
Inspector şcolar judeţean |
14 |
10.500 |
Învăţător definitiv |
5 |
4.100 |
Profesor secundar definitiv |
12 |
8.990 |
Comisar de poliţie |
8 |
5.920 |
Sergent de poliţie |
2 |
2510- 3.120 |
Director de postă |
20 |
19.500 |
Oficiant de posta |
8 - 10 |
5.950 - 7.360 |
Factor poştal |
1 - 4 |
2.700 - 3.76Q |
Avocat stagiar |
8 - 10 |
5.950- 7.36Q |
Maistru miner |
3 - 5 |
3.120- 4.100 |
Salahor |
1 |
2.700 |
-
Ministerul
Salariul in lei
Ministerul Afacerilor Străine
9.257,60
Preşedinţia Consiliului de Miniştri
8.055,56
Ministerul Industriei şi Comerţului
6.294,27
Ministerul Apărării Naţionale
5815,38
Ministerul Lucrărilor Publice
5.638,44
Ministerul Agriculturii
5.438,59
Ministerul Justiţiei
5.194,35
Ministerul Muncii, Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale
4.409,98
Ministerul Instrucţiunii, Cultelor şi Artelor
3.791,45
Ministerul de Finanţe
3.416,83
Ministerul de Interne
3.162
Aceste date îşi au semnificaţia lor, dar pentru o mai bună înţelegere a uriaşelor discrepanţe existente între diferite categorii de salariaţi publici menţionam salariile unor înalţi funcţionari:
-
Funcţia
Salariul lunar in lei
Preşedintele Consiliului de Miniştri
60.000
Ministru
54.000
Subsecretar de stal
38.500
Ambasador
42.500
Prefectul Poliţiei Capitalei
28.000
General de Corp de Armata
53.500
General de divizie
35.000
Prim preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
55.000
Patriarh
55.000
Mitropolit
42.500
Profesor universitar
17.000
Medic şef al Capitalei
18.000
Medic primar judeţ
12.000
Lista civila a regelui Carol al II-lea, stabilită în 1930, era de 40 milioane lei, adică de 3.333.333 lei pe luna, iar cea a principelui Mihai de 7 milioane, respectiv 583.333 lei lunar.
Desigur, numărul celor cu salarii foarte mari era mic; spre exemplu, în administraţia centrală existau 54 persoane (0,12% din total) care aveau salarii mai mari de 25.000 lei, în timp ce 77,44% primeau salarii sub 5.000 lei. Evident că aceste diferenţe se reflectau în nivelul de trai, în viaţa cotidiană a categoriilor respective.
Intelectualitatea era puţin numeroasă în România. Luând în calcul pe cei care aveau mai multe studii decât şcoala primară, situaţia se prezenta astfel, în 1930:
-
Gradul de instrucţie
Număr de persoane
%
Secundară
705.108
8,6
Profesională
262.231
3,2
Universitară
90.653
1,1
Alte şcoli superioare
42.354
0,5
În statisticile vremii, intelectualii erau cuprinşi în categoria funcţionarilor sau a burgheziei. Cel mai mare număr de intelectuali era reprezentat de cadrele didactice care, în general, aveau o situaţie materială mai buna comparativ cu alte categorii, în special cu muncitorii. Din rândul acestora se detaşau profesorii universitari. Iorgu Iordan aprecia în memoriile sale: „O catedra în învăţământul superior din România veche valora – acesta-i termenul exact – cât o moşie bună. cu avantaje în plus, faţă de aceasta. Căci, afară de „glorie”, posesorul ei se bucura de un frumos venit material, care era asigurat fără teama, pe care o avea moşierul, că o secetă sau altă întâmplare asemănătoare îl poate ruina”.
O categorie aparte o constituiau scriitorii; ei trăiau cu convingerea că reprezenta ceva, că slujba este degradantă, rolul lor fiind acela de a observa lumea. Ei frecventau unele cenacluri (cum erau Sburătorul condus de Eugen Lovinescu), dar mai ales cafenelele, cele mai renumite fiind Capşa şi Oteteleşnu. Scriitorii s-au bucurat de atenţia specială a reginei Maria care se dorea continuatoarea reginei Elisabeta (Carmen Sylva). precum şi a lui Carol al II-lea. Dar nu întotdeauna scriitorii primeau cu gratitudine facilităţile materiale ce le erau oferite. Spre exemplu, Carol al II-lea a înfiinţat, la Buşteni, Casa scriitorilor; aici, în fiecare vară veneau câteva zeci de scriitori, care aveau asigurată cazarea şi masa gratuit, timp de 15-20 de zile. Un scriitor-destul de mediocru – Simion Stolnicu nota la 12 iulie 1938: „Scriitorii mănâncă pe gratis porţii rotunjite şi se plâng că îi costă mult bacşişul. Cei ajunşi aici, prin multe insistenţe n-au în consecinţă, bani pentru un ţap de bere. Am mai trecut prin această penibilă situatie. Să mănânci nisetru într-un restaurant climatic, unde ceilalţi civili nu gustă apa şi să stai fără sondă pe masă!”
One Response to Veniturile si cheltuielile
Lasă un răspuns Anulează răspunsul
Ioan Scurtu
Facebook
Comentarii recente
- Vasile la Note de lectură și considerații personale
- Mircea Ionescu la Istorie și actualitate: unitatea națională și „sacrificiul istoric”
- bmj.ro la FDGR-ul lui Iohannis, înfrânt în instanță de Cotidianul
- Marian la Un sfert de veac, trei constituții, trei regimuri (1923-1948)
- wikis.ro la „ENIGMELE ISTORIEI”
Foarte interesant … cred ca ar trebui inclus in lectura obligatori al parlamentarilor. mai ales raportul dintre profesorul secund, medic si comisar de politie sau numarul functionarilor publici din cadrul diverselor ministere si ma opresc doar la Ministerul Afacerilor Straine de exemplu …